A.G.S.: Motorfelújítás 1.

Szegény motoromban elkopott a vezérműtengely, ezért macilaci kollégától szereztem egyet. De az is elkopott. Ráadásúl az olajnyomás-jelző lámpa nagyobb terhelések után villogott, vagy égett. Hiába töltöttem bele olajat, nem az volt a baj. A motor szétkopott, a sok hézag miatt nem tudott megfelelő olajnyomás felépülni és nem jutott olaj minden részbe. 25w-50-es Botond olajjal, és 2x450ml STP adalékkal még elment pár ezer kilométert, amíg összeszedtem a felújításhoz szükséges alkatrészeket és persze rengeteg pénzt.

(Igaz, hogy az autóm 82-es évjárat, de én már tipusazonos motorcserével vettem. Azt egyenlőre nem tudom, mikori ez a motor, de 85 körüli lehet.)

Először Leszedtem a hengerfejet és minden egyebet a blokkról. Pár csavar nagyon nehezen jött ki, de a csavarlazító sokat segített. Sajnos a vízpumpát tartó 2 csavar beletört, de szerencsére kisebb átmérőjű fúróval sikerült kifúrni, majd a maradék csavart kihajtani. Az olajteknőből és a blokkból kifolyattam az összes olajat, és darabokra szedtem a blokkot. Mivel a főtengely és a hajtókarok olajban fürödtek, nem volt nehéz a csavarokat meglazítani. Szétkapás elött minenképpem jelöljük be a dugattyúk helyzetét és irányát a blokkon belül, és jegyezzük is fel, nehogy később elfelejtsük. Fontos, hogy ha nem új, hanem az eredeti dugókat/hajtókart/főtengelyt tesszük vissza, az az eredeti helyére kerüljön.

Az alkatrészeket és a blokkot is ronggyal szépen letörölgettem amennyire csak lehetett, aztán brigéciol2000-el lemostam róluk az olajat-olajsarat. Szétszedtem a thermosztát házat és az olajszivattyút, valamint a vízpumpát is. Ezeket is szépen letisztítottam, ha kellett, drótkefével.

A dugattyúk nem voltak sérültek, csak igen csúnyán olajosak. A gyűrűket persze óvatosan leszedtem, de nem dobtam el őket. A blokkból és a hajtókarokból is kiszedtem a csapágyakat, ezek sajnos a gyűrűkkel együtt már nem építhetőek vissza.

Ezután nekiestem a blokknak. Drótkefét és drótkorongot használtam, de aki teheti vigye el homokfúvásra (a thermosztátházzal, olajszivattyúval, kerterral együtt). Vigyáztam, hogy a hengerek belső fala, és a hengerfejjel érintkező felső rész ne sérüljön meg. (a felső kép nem általam készült, de a szemléltetés kedvéért betettem) Ilyen lett a blokk a drótozás után. Aztán szépen lemostam hígítóval, majd lekentem rozsdaátalakítóval. Ez szép fehérré varázsolta itt-ott.

Jöhetett a festés. Hát nagyon sok információt szereztem a klb. festékeket illetően. Végülis a blokk festésére sima sárga Neolux-ot használtam. Fújva biztos szebb lett volna, de nekem csak az ecset állt rendelkezésemre. így aztán este, munka után rákentem 1 réteget, és hagytam hogy megszáradjon. Ezt megismételtem még 5x! Az eredmény a képen látható. Sokan óvtak a neolux-tól, és inkább poliuretán alapú festéket ajánlottak. Az biztos, hogy az sokkal drágább. Viszont a jóslatokkal ellentétben 1 év után sem esett még le, az olajat is jól bírja.

A vezérműtengely-ház és a fedele tisztítása után szintén lemostam hígítóval, de ahhoz spray formátumú féknyereg festéket használtam. A szín stimmelt, a felület szép lett. Ezt is 5 rétegben ködölve vittem fel, betartva a rétegek közötti száradási időt. A hengerfej hőálló ezüstöt kapott, de azt csak 2 rétegben.


Az olajpumba és a thermosztát ház is le lett pucolva, majd ezüst-metál festékkel lefújtam. Ez nem hőálló festék volt, de azóta sem esett baja. A gyújtótrafóról kromofággal marattam le a gyári festést, majd csiszolóvászonnal szép simára dolgoztam. Jöhetett a spray. A gyújtásmodul és a trafó felfogatója sem maradhatott ki a buliból. Mondjuk hiába festettem le a trafót, később isostar üdítős dobozból kapott új ruhát :-)
Eljött az ideje, hogy a dugattyúkkal is foglalkozzak 1 kicsit. Szerencsére a hengerfalak nem voltak sérültek, és gyári méretűek maradtak, tehát nagy kö esett le a szívemröl mikor kiderült, hogy nem kell furatni és új dugattyúkat venni. Szépen lepuceváltam őket az olajtól. Most jött jól a leszedett gyűrűkészlet. Eltörve őket nagyon szépen lehet velük kiszedni a beszúrásokban lévő szennyeződéseket. Brigéciol2000 pajtás ismét jó szolgálatot tett a mahle dugóknak. Mintha újak lennének :-)
Ezután bevonultunk Tóth István mester műhelyébe és elkezdődött a motor összeszerelése. Mindenhova új tömítések és csapágyak kerültek. A blokkot szerelőállványra csavaroztuk, ami kerekeket gurul, így könnyű volt mozgatni, és az állványon forgatni.
A Mester szépen sorban behelyezte a főtengely állócsapágyai blokkba eső részét, majd betettük a főtengelyt.
Ezután jöhetett a gyűrűzés. A gyűrűk leírás szerinti felrakása után egy célszerszám segítségével össze kell szorítani őket, hogy a dugattyút be tudjuk helyezni a blokkba.
Minden dugattyú az eredeti helyére került vissza, valamint a rajta lévő nyilak is egy irányba (a motor elejére) mutattak. A hajtókarokra is felkerültek az új csapágyak, majd minden darabot motorolajjal bekenve bekerült a főtengely és a maradék csapágyak is. A főtengely szimmeringet is beolajoztuk az óvatos beszerelés elött.
Jöhetett a hengerfej! Mivel új szelepeket raktunk be, ezért azokat csiszolópasztával be kellett csiszolnom. Minden szelepet megjelöltem, hogy oda kerüljön vissza, ahova be lett csiszolva. Ezután beraktuk a szelepeket és az új szelepszár-szimmeringeket. Ezek sajnos csak 1x vehetőek ki, mivel ilyenkor roncsolódnak, ezért mindenképpen újat kellett betenni.
A hengerfejet és a benne lévő víz- és olaj-járatokat szépen letisztítottam, leolajoztam motorolajjal. Semmiféle fém vagy egyéb por nem maradhat benne, mert az végzetes lehet a motor további sorsát illetően.
Felkerült a blokkra az olajszivattyú, az új vízpumpa, olajteknő új tömítéssel. Visszaemeltük a motort a helyére, rátettük a hengerfejet, szívó és kipufogócsonkokat új tömítéssel.

 

A hidrotőkékből satuban finoman kipréseltem az összes fáradtolajat. A hengerfejbe bekerültek a kitisztított és ellenőrzött hidrotőkék, és rájuk a szelephimbák. Minden szépen bekenve motorolajjal. A hengerfej tetejét bekentük tömítő masszával és rátettük a vezérműtengely házat. Senki se spóroljon a masszával, legközelebb én sem fogok. Nekünk szerintem túl hígra sikeredett. Persze lehet, hogy nem ezért jön az olaj valahonnan onnan. Nem használtunk új hengerfej csavarokat, mivel a mester szerint az eredeti jobb anyagból van, mint amit most vehettünk volna. Ez vonatkozik minden még felhasználható csavarra, anyára, stb.

Hát ilyen lett a mű, miután pár egyéb dolgot is szépen lefestettem. Az első indításkor kb. 10mp-ig elég érdekes traktorszerű hangot ad a motor, amíg a hidrotőkék és a rendszer meg nem telik olajjal. Bejáratás gyanánt 15w40-es (elfelejtettem milyen márkájú) német olajjal töltöttük fel a motort, és nem pörgettem 3000 1/min fordulatszám fölé, nagy terhelést (padlógáz) nem adtam neki. 3000 km megtétele után 10w-30-as elf excellence olajat kapott. Hát megérezte Ő is és én is. 6500 1/min-ig pörgetve adom neki az ívet. És Ő veszi.
Vezémű szíj Good Year 3900
Vízpumpa GLOBAL 9100
Alsó tömítéskészlet VICTOR REINZ 16900
Fekvő csapágy Federal Mogul 11000
Hajtókar csapágy Federal Mogul 6700
Gyűrű garnitúra Precision Circles 18500
Tomítés VICTOR REINZ 15800
Motorolaj 5L
2500
Váltótartó bak 9000
Motortartó bak 9900
Motortartó bak 9900
Benzincső 8-as Semperit 1800
olajszűrő OPEL 1000
Gyújtógyertya BOSCH 6000
Váltó olaj GM 7000
Szívó szelep garnitúra 3200
Kipufogó szelep garnitúra 5000
Tömítő anyag 1800
Fagyálló 5L Sárga 1000
Hőálló sárga MOTIP 2800
Sárga festék 1L NeoLux ???
Sárga festék 400ml spray ???
Kék festék 400ml spray ???
Hőálló ezüst ???
142.800 Ft

Nem teljes az ár! Ehhez még jön munkadíj, egyéb alkatrészek, mivel cserélve volt a váltó, féltengelyek, vákuumdob. Új akksit is kellett venni mert a régi nem forgatta meg az önindítót a nagyobb kompressziónak köszönhetően. Vettem új hengerfejet többet is, vezérműtengelyeket, stb. mire kialakult a jelenlegi konfig. Van aminek nem is emlékszem az árára, és volt sok apróság is (pl. hígitó, ecset, stb.). Annyi biztos, hogy közel 330.000 Ft-volt ez a kis akció! És még koránt sincs vége.

Ezúton is nagyon köszönöm Tóth Istvánnak a sok segítséget és megértést, türelmet!!!

Zárszónak annyit, hogy a folyamat egyáltalán nem bonyolult. Alap műszaki ismeretekkel bárki végig tudja csinálni, csak a szétszerelésnél mindent jól meg kell jegyezni és pontosan fordított sorrendben azonos helyre visszatenni a darabokat. Ha nincs szakember a közelben, jól jön az "Így Csináld" könyvsorozat OPEL ASCONA száma. Fényképekkel is sokat segít a folyamatban. Én inkább azokat a dolgokat mutattam be, amik a könyvben nem szerepelnek. Egy ilyen felújítás után Tóth úr szerint a motor még kb. 400.000 km-t kibír. Megéri?