damatic73: Fűtésbox hekk

Meleg láb, hideg fej. Ezt a baromságot valamelyik hülye találta ki az Opelnél, ezzel magyarázva, hogy miért fúj középen hideget. Mondom, hogy hülye, mert friss levegő beengedéséhez - bármennyire hihetetlen - elég 1 centire lenyitni valamelyik ablakot és még a kezem se fagy le. Tehát a következőkben egy konstrukciós zsákutca kijavítását ismertetem. Olyan egyszerű, hogy még a fiam is vágta a témát, meg az idegeimet (00-ás kép).

Projekt indul:
Először is ki kell kötni a hűtőrendszerből a fűtőtestet a motortérben a tűzfalnál. A folyadék nagy része ki fog folyni, érdemes egy 5 literes edénnyel készülni. Aztán "csak" a műszerfal kávát kell kiszabadítani. A művelethez kell egy keresztélű csavarhúzó meg egy 10-es zárt kulcs nagy hosszabbítószárral meg persze hajtószárral. Először ki kell venni a kesztyűtartót. Ajtaját kinyitva alul 3, felül 2 csavar fogja, meg bent bal oldalt egy. Ha kijött, hozzá lehet férni a szélvédő alatti 10-es anyákhoz (egyik a kesztyűtartónál, másik a kormányoszlop mellett). Még két csavar fogja a káva két alsó szélénél. Ki kell szedni a középbokszot is (ennek módja évjárat és kivitelfüggő). Ezek után hozzá lehet férni a fűtésbokszhoz. Le kell pattintani a szabályzó karokat - ehhez egy nagy csavarhúzó a legjobb (megjegyezve melyik hol volt). Alul fogja egy 10-es anya, fölül meg kettő - ezekhez is hosszú szár kell. Ezek után le lehet szenvedni a légcsatorna összekötő csöveket és kijön a boksz.
Itt kezdődik az érdemi munka:
Mielőtt a bokszot szétszedjük, érdemes megjegyezni, melyik kar hol van, hogy áll és hogy vannak összekötve (01-es, 02-es kép). A boksz fedelét le kell csavarozni, a radiátort rögzítő füleket kiszabadítani és kijön a radiátor. Itt a remek alkalom, hogy azt is kimossuk oda-vissza ami a csövön (csapon) kifér(!). A bokszot megbontva megállapítjuk, hogy foszlik a lapátokról a polifoam. Ezért érdemes kiszedni a terelőlapátokat (megjegyezve melyik hol és hogy van). Ezt úgy lehet, hogy a műanyag karokat ki kell húzni-pattintani. Spaklival lekaparni, aztán körömkefével, ultra kéztisztítóval lesúrolni a lapátokat amennyire lehet. Új polifoam-okat szabni a lapátokra (5mm-es), Palmatex ragasztóval felragasztani.
Na, most jön a hekk, először vágunk:
Először is össze kell nyitni azt a kamrát ahonnan a levegő a középső szellőzőhöz megy azzal, ahol az oldalsókhoz (03, 04, 06, 07, 08, 09-es kép). Az oldalsókhoz két oldalt kerek nyíláson megy a levegő (08-as kép), a középsőhöz meg egy lekerekített sarkú, elnyújtott háromszög (05-ös kép). A kivágást úgy érdemes csinálni, hogy a sarkoknál 1-1 furatot készíteni (minél nagyobbat), majd fűrészlappal kivágni. Arra oda kell figyelni, hogy a két sarokban és középen van egy csavarkötés, azt meg kell hagyni (03, 13-as kép).

Na, most már nagy a huzat, falazunk:

Ezután le kell falazni azt a nyílást, ahol a friss levegő szabadon beáramlik abba a kamrába, ahonnan a középső szellőzőhöz megy. Ehhez én egy 120mm széles műanyag vezetékcsatorna fedeléből vágtam egy lapot, majd Palmatex ragasztóval beragasztottam (10-11-12-13-as képek). Ragasztani lehet FBS-el, sziloplaszttal vagy egyéb ecetes tömítő-ragasztóval is.

Kezd össze felé menni:
Miután a ragasztó megszilárdult, vissza lehet pakolni a terelőlapátokat (ügyelve, hogy mindegyik a helyére, megfelelő oldalával kerüljön és a megfelelő kar kerüljön rá). Vissza a radiátort (amely alá szintén polifoam-ból vágtam tömítőcsíkot, de lakóépületek nyílászáróihoz használatos öntapadó D profilú tömítő is kiváló. Miután minden visszakerült a bokszba, a felső szélére is új tömítést érdemes csinálni (az előbb leírtak szerint).

Mehet a boksz a helyére:
Na itt kell türelem, erő és megszállottság, de az sem árt, ha az ember nem egyedül csinálja, mert fel kell nyomni a műszerfalkávát, be kell feküdni és fel kell a fűtésbokszot nyomni a helyére, ott megtartani amíg a csavarokat rákapatjuk a szárakra. Ha mindhárom rákapott, lehet szusszanni, felcsavarozni, majd ízlés szerint kimászni erőt gyűjteni vagy folytatni. Körülbelül egyszerre kell az összekötő csöveket és a műszerfalkávát a helyére tenni - itt nem mondanék sorrendet, ki lehet élni kreatív hajlamunkat. Ha minden biztos a helyén van, lehet rögzíteni a kávát (érdemes egy kis festékkel megkenni a felső kávarögzítő csavarokat, mert nem lehet hülyére húzni, mert kiszakad a kávából, de ha megköt a festék, később nem fog lelazulni az anya).
Ezek után a megfelelő állásban visszapattintani a karokra a rudacskákat, radiátort visszakötni a rendszerbe és feltölteni. Nem fog visszamenni minden folyadék, hagyni kell felmelegedni, légtelenedni és pótolni a hiányt. Ja, meg ki is lehet próbálni, hogy milyen furcsán frankó, hogy középen is olyan levegő jön be, amilyet beállítunk a hideg-meleg karral.